De nordiske landes energipolitiske rammebetingelser for fleksibilitet

Billede af Flex4RES

Danmark halter bagefter på vores rammebetingelser for fleksibilitet ift. andre nordiske lande ifølge en rapport udarbejdet sidste år, som også lægger vægt på, at det er helt centralt at få bragt debatten om fleksibilitet frem i lyset.

En stigende andel af energien i de nordiske lande kommer fra vedvarende energikilder, hvilket medfører en række udfordringer for energisystemet. En af de største udfordringer er her, at energiproduktionen i højere grad vil variere over tid, hvilket øger behovet for fleksibilitet på elmarkedet.

Et projekt – Flex4RES – udarbejdet af en række nordiske universiteter, herunder DTU, i februar 2018 for Nordic Energy Research peger på to centrale barrierer for fleksibilitet på det nordiske energimarked:

  • Utilstrækkelige markedssignaler for interessenterne.
  • Ulige rammebetingelser for forskellige typer af vedvarende energikilder.

På baggrund af disse har Flex4RES-projektet formuleret syv anbefalinger, som alle er kendetegnet ved at være en miljømæssig forbedring, socialt acceptable og økonomisk rentable. Anbefalingerne er:

  1. Skab ensartede betingelser for alle VE-kilder på tværs af sektorer gennem konsistente økonomiske politikker – f.eks. ved ikke at give nogle energikilder offentlige tilskud og dermed en komparativ fordel over andre.
  2. Implementér tariffer som tillader markedssignaler på fleksibilitet at nå ud til slutbrugerne.
  3. Anvend dynamisk beskatning på elektricitet.
  4. Anvend kortsigtede markedsbaserede incitamenter til at tilskynde VE-producenterne til at handle fleksibelt.
  5. Afskaf VE-støtten i negative prisperioder.
  6. Styrk elektrificeringen ved at fjerne begrænsningerne på brugen af elektricitet til opvarmning.
  7. Brug nye modeller med finansiering og privat ejerskab til at håndtere investeringsrisici ved fleksibel, individuel opvarmning.

Universiteterne bag rapporten har forholdt sig til, om de enkelte nordiske lande har gjort noget for at fjerne disse barrierer. På den baggrund konkluderes, at Danmark halter bagefter på vores rammebetingelser for fleksibilitet ift. de andre nordiske lande. Dette er illustreret i tabellen herunder, hvor en blå firkant afspejler, at anbefalingen ikke er opfyldt.

Billede af anbefalinger

Konklusionen ift. Danmark synes dog ikke helt opdateret, da både abonnementsordning for varmepumper, el-varmeafgiftsreduktion, den gradvis implementering af tidsdifferentierede elnettariffer og arbejdet med at forbedre rammerne for aggregatorer i elmarkedet ikke synes at være taget med i vurderingen.

Det er desuden projektets konklusion, at Norden har en kæmpe udfordring i, at det offentlige kendskab til fleksibilitet på nuværende tidspunkt er ret ringe, ligesom politikernes forståelse af sammenhængen mellem fleksibilitet og forsyningssikkerhed også halter bagefter. Det er derfor vigtigt, at vi får en offentlig debat om fleksibilitet og dets bidrag til en omkostningseffektiv grøn omstilling. Du kan læse mere om dette tema under indsatsområdet Fleksibel el.

Du kan læse mere om Flex4RES-projektet her.